Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2008

ΛΙΒΙΣΙ: το χωριό της γιαγιάς



Oι παραινέσεις της φίλης μου Φωτεινής και ένα πρόσφατο ταξίδι στην Τουρκία στάθηκαν αφορμή για την δημιουργία αυτής της σελίδας
Ένα ταξίδι που έγινε για να γνωρίσουμε το χωριό της γιαγιάς μου, που ήρθε στην Ελλάδα πρόσφυγας στην μικρασιατική καταστροφή.
Το ελληνικό του όνομα είναι Λιβίσι. Βρίσκεται νοτιοανατολικά, στην Λυκία, περίπου δέκα χιλιόμετρα από την Μάκρη των Ελλήνων.
Έχει γύρω στα δυο χιλιάδες σπίτια που είναι χτισμένα αμφιθεατρικά στην πλαγιά ενός λόφου και δύο εκκλησίες, την Παναγιά την Πυργιώτισσα και τον Ταξιάρχη. Δεν ξανακατοικήθηκε. Οι Τούρκοι της περιοχής πιστεύουν ότι οι Έλληνες φεύγοντας καταράστηκαν όποιον θα πήγαινε να μείνει στα σπίτια τους.

Προσπαθήσαμε να βρούμε το σπίτι, στηριζόμενοι σε όσα θυμόμασταν από παλιές διηγήσεις. Δεν τα καταφέραμε.
Συγκινηθηκαμε πολύ. Δεν θελήσαμε να αγοράσουμε κάτι από τα αντικείμενα που βρέθηκαν στα σπίτια και σήμερα τα πουλάνε . Μόνο η μικρή μου κόρη πήρε μαζί της μια μικρή πέτρα .














7 σχόλια:

Xionoula είπε...

Geia sou mama..
kai nai eimai i kori sou(alla oxi auti pou pire thn petra!!!) proti fora blrpo autes tis fotografies kai omologo oti to perimena entelos diaforetiko.. ki omos auti einai mono i arxi sto megalo taxidi giro apo ton kosmo...
alexandra
ps:
eeee kai tin epomeni fora pou 8a pas 8a er8o kai ego!!!!!!!

Ele-Ni είπε...

σε ευχαριστώ πάρα πολύ για το υπέροχο άρθρο που έχεις αναρτήσει... είναι πολύ συγκινιτικό για πολλούς Έλληνες που έχουμε ακούσει τις ίδιες ιστορίες όπως εσύ απο τη γιαγιά σου για το Λιβίσι. έχεις κάποιες παρισσότερες πληροφορίες για το χωριό αυτό ?? εμένα ο Παππούς λεγόταν Καρατζάς (όπως καιεγώ) και είχε έρθει στη Νέα Σμύρνη απο το ίδιο χωριό.

Ανώνυμος είπε...

Νασαι καλα για τα οσα ανεφερες!και μενα η καταγωγη μου ειναι απο εκει.ο παππους μου λεγοταν Μιχαλης Καρανικας του Στεφανου και της Ειρηνης Περλεμπου το ονομα Μιχαλης το πηρε απο την εκκλησια των αγιων ταξιαρχων που ηταν κοντα στο σπιτι τους.ο πατερας του ηταν ενορκος στο τουρκικο δικαστηριο και ο παππους του προεστος στη δημογεροντια.Ηταν υποδηματοποιος εμεναν στο λιβισι και ειχαν επισης σπιτι στη μακρη.Ηταν αρχοντες εκει και οταν ηρθαν εδω τους ελεγαν τουρκαλαδες και τους αντιμετωπιζαν σαν σκουπιδια.Η οικογενεια εφυγε απο την αθηνα και πηγαν στη φθιωτιδα και στην ευβοια.

Ανώνυμος είπε...

να εισαι καλα ,δεν πρεπει να ξεχναμε την καταγωγη των προγονων μας .καλο το αρθρο. χατζικωνσταντινου κ κρητικου ειναι το σοι ...

Ανώνυμος είπε...

Και η δική μου γιαγιά ήταν από το Λιβίσι. Το πατρικό της όνομα ήταν Κοζάνη. Έμεναν σε ένα μεγάλο σπίτι και είχαν υπηρέτες. Όποιος έχει κάποια επιπλέον πληροφορία για το χωριό και τους κατοίκους του ας την αναφέρει.

mgkalafatas είπε...

Μιχάλης Καλαφατάς
Απολαύστε τη φωογραφία μου από το Λιβίσι το χωριό του Πατέρα μου.

http://www.panoramio.com/photo/445192

orfeas είπε...

Ωπα. καλησπερα καταρχας. ο ανωνυμος 14 Ιουνιου 2012, 3.23 με εξεπληξε ευχαριστα. Κοζάνης Βασιλειος ιατρος με συζηγο Μαρια μαια απο Λιβισι οι δικοι μου προπαππουδες. συγγενεις; η κορη τους Χρυση εμεινε στο Χρισσο Φωκιδος με συγγενεις σε Δελφους και Ιτεα με επιθετα Σκορδοκοπανα. οντως ειχαν τη σειρα τους, πλουσιο σπιτι, η θεια Φανη ελεγε ειχε νταντα. το σπιτι τους κοντα στην εκκλησια με πηγαδι και βρυση.